I Nonnes liv


I Nonnes liv

Välkommen hit!
Här är lite vad som händer just nu

måndag 13 december 2010

Pepparkakor

Har hittat en jätterolig blogg sida där man kan bidra med månadens sötsak, så jag tänkte bidra med pepparkakor kryddade med glögg, eftersom månadens tema var KRYDDAT.
                                                       
                                       manadens sotsaker Månadens sötsak

Månadenssötsak  http://sotasaker.com/manadens-sotsak/

Igår bakade nämligen jag och min man pepparkakor. Hans vart såklart mycket tunnare och finare. Men jaja man kan inte vara bäst på allt.
Gott var det i alla fall och det luktade underbart!
Kom även på ett sätt att sprida lite extra juldoft i huset. Om ni har en aromabrännare så kan man fylla den med vatten och lägga i några nejlikor och en bit kanelstång så luktar det jul i hela huset!

Här kommer ett klassikt pepparkaksrecept som vi använde. Man kan gärna byta ut vattnet och ha i glögg i stället för en fylligare smak.

Pepparkakor         ca. 300 st.

300 g margarin el smör
5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk malda nejlikor
2 tsk malen kardemumma
1 msk bikarbonat
2 dl vatten el glögg
15 dl vetemjöl

Degen ska vila i kylen ett dygn innan man bakar ut den. Grädda mitt i ugn på 200-225 grader i 4-5 minuter. Och glöm inte bort dem, de blir fort klara.
Man kan förvara degen i kylen i ca 2 veckor. Perfekt att ta fram och göra lite i taget, så luktar det jämt pepparkakor.



                                               Färdigt resultat

Det finns även andra roliga saker att göra av degen. Självklart pepparkakshus och de kan man skära ut själv i olika modeller.
Eller som jag gjorde här, en liten enkel lykta som man sätter ihop med kristyr.


4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé att ha glögg i pepparkakorna. Det lät gott =D
    Fin ljuslykta!

    SvaraRadera
  2. Fin lykta! Riktigt juligt och härligt!

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet. Satt i eftermiddags och funderade om jag skulle göra egen deg, eller köpa färdig? Nu ska jag nog prova din deg, för jag har glögg hemma (otroligt nog). Lyktan blev jättefin, och vilken bra idé att lägga kryddor i aromalampan.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Hej allihopa!
    Ja det är ett riktigt gott recept och lyktan är ju jätteenkel. Går säkert att göra på andra sätt, pepparkakor går ju att skära ut själv hur som helst.
    Och elsamarianne självklart du ska göra egen deg! Har man bara alla kryddor hemma så går det fort.
    //Jenny

    SvaraRadera