I Nonnes liv


I Nonnes liv

Välkommen hit!
Här är lite vad som händer just nu

fredag 31 december 2010

Snart slut på jul

Nu är julafton över..och nyår är här!
Ikväll blir det 3 rätters middag med familjen, så som nyår firas bäst!
Blir nog lite mys i soffan med ost kex och bubbel hemma sen också! Har ju töjt ut magen sen i julas så det blir nog inge problem att få ner allt.
Jag tycker att det är kul att slå in julklappar lite fint, och lika kul är det när någon har lagt ner lite extra energi på inslagningen. Ni skulle ha sett vilket jättefint paket jag fick av Johanna (min blivande svägerska..kanske hihi) tyvärr var jag ju inte så smart att jag tog kort på det.
Tog i alla fall kort på ett av paketen jag fick av min man, är inte bara jag som är pysslig här hemma.

Gissa vad det är?

Kommer vara tråkigt att plocka bort julgrejerna, är så mysigt med dem här hemma.
Den här bonaden, om det nu heter så när den är i papper fick jag av min svärmor...
Vad gammal jag känner mig när jag säger så. Svärmor. Passar liksom inte alls. De ska ju oftast vara hemska också, och det är hon ju verkligen inte. Bonaden passar i alla fall perfekt ovanför vedspisen. Här syns även grankulan som jag gjorde och som fortfarande är med. Även om den börjat barra lite grann nu.


Till julaftonen tog jag med en jättesmarrig cheesecake. Fast i jultema såklart. Här är receptet:

Pepparkakscheesecake

Kakbotten
25 st pepparkakor
75 g smält margarin

Fyllning
800 g philadelphia el liknande
2,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
0,5 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
10 st pepparkakor

Glasyr
100 g philadelphia
1 dl florsocker

Mosa pepparkakorna och blanda med margarinet. Tryck ut i en bakform med löstagbar kant och ställ i kyl en stund.
Rör ihop ost och socker. Blanda i resten av de torra ingredienserna. Tillsätt sedan äggen ett i taget under omrörning.
Häll hälften av smeten i formen och grädda i ca 15-20 min el tills den blivit lite fast.
Lägg ut de 10 pepparkakorna och fyll på med resten av smeten.
Grädda ytterligare 35-40 min.
Låt kallna och ta loss. Bre på glasyr.
Den är godast om den får stå i kyl över natten.





                                 Gott nytt år!


1 kommentar:

  1. Gott Nytt År!
    Jag tycker att det är lite skönt att det börjar ett nytt år. Och då blir det väl vår också så småningom...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera