I Nonnes liv


I Nonnes liv

Välkommen hit!
Här är lite vad som händer just nu

tisdag 30 november 2010

Mer julpyssel


Nu har jag bakat kola! Den vart så god så det är inte mycket kvar av den.
Här är ett jättebra recept från min mans mormor. Det går att variera med kakaon som det står men även med lite pepparkakskryddor som ingefära, nejlika och kanel. Det är bara låta fantasin flöda!
Ibland kan det vara lite kruxit att få bort pappret från kolorna, men det går lika bra att hälla ut smeten på smörpappaer och sen skära i bitar.

Mormors kola

1 hg margarin
3 dl socker
2 dl grädde
1 dl sirap
½ tsk vaniljsocker

Variera med:
2 tsk kakao eller
10 st hasselnötter

Sen har jag även varit ut och satt upp fågelbordet åt småfåglarna. Det är jättemysigt att sitta och titta på dem när man äter frukost.
Jag gjorde även något extra gott åt dem. De kan behöva lite mer fett nu när det är kallt.



De här små söta frökakorna är lätta att göra. Man smälter bara ner lite kokosfett och blandar ner frön. Jag valde att göra dem i silikonformar, men jag tror det går lika bra med smörpapper och stora pepparkaksformar.
Det gick däremot ej att färga dem som jag hade hoppats, färgen vill inte lösa upp sig i fettet. Så nu vet ni det och behöver inte göra samma misstag som mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar